mat - gott och ..mindre gott

Berättade jag att jag och Younes skulle ha November som "nyttig månad" ?
..det går sådär i alla fall.. Inte så lätt när chokladtårtor dyker upp överallt! :( 
 
...och jobbigare blir det eftersom någonstans på denna jorden cirkulerar just nu ett paket från Younes mamma, innehållande bland annat marabouchoklad, adresserat till oss. Ååååhh vad vi längtar! 
 
 
Detta är en helt grym lyxvara och jag hoppas ni njuter av att ha det nära till hands, överallt(!) där hemma
  
 
 
 
Sak nummer två som vi saknar här i kanada är underbar kebab!
 
En go kebabpizza eller kebabtallrik, full med go sås. 
 
Oj vad vi kommer äta mycket gottigt när vi kommer hem till Sverige igen!
 
 
 
En på jobbet sa häromdagen "åh. men nu kommer du ju lära dig massa nya maträtter att ta med dig hem till sverige" och pratade som att kanada är jättespännande i sin matkultur. Näe. Inte alls. Det enda som jag hittills ätit som jag över lag varit väldigt nöjd med är krämiga soppor.
Soppor verkar vara väldigt poppulärt och de är så mycket godare än vad jag ätit hemma. 
Jag antar att det är säker många hemma som gör riktigt krämiga soppor med, men krämiga på detta sättet har jag nästan aldrig sett eller ätit. Här är det väldigt ovanligt med "vattniga" soppor.
 
Sen är paj som i "pie", som i mal-ner-allt-du-kan-och-gegga-in-det-i-deg -paj. populärt. vissa är ätbara, men jag äcklas ändå, kan inte sluta tänka på filmen "Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street" , och jag antar att jag har younes att tacka för detta, som så snällt visade denna filmen för mig för något år sedan. ;)
(Felmen handlar om: bla bla bla....och så mals människokött ner i pajerna) 
 
 

Matkulturen här verkar dock vara hälsosamare än i England, vilket förvånade mig lite, eftersom vi alla vet hur USA är så trodde jag att Kanada skulle vara ganska likt. 
Grovt bröd är dock lika svårt att hitta här som i England. Det finns något som stavas fullkorn, men det är inte mycket skillnad från det vita luftbördet som absolut säljer bäst. Riktigt mörkt bröd finns inte alls.
Inte för att jag och younes alltid äter mörkt bröd hemma heller, men jag föredrar att ha det som standard och då och då äta ljusare bröd tex. 

Antar att man alltid vill ha vad man inte kan få:)
 
 
 
/Om någon känner för att skicka över en kebabpizza så är det helt okej! Natti
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0