Pengatänk

Younes jobbar just nu sitt sista pass på bensinstationen.
♫ "Alla måste få bensin, utan dom som kör bilar med diesel" ♪ -perioden är över.
Jag jobbar imorgon, är ledig fyra dagar och har sedan mitt sista pass i Kicking Horse Café på lördag. 
 
Vi hade tänkt åka till Lake Louise igen på tisdag och snowboarda, sova över och även snowboarda på onsdagen. Men de har bara öppnat en backe till, vilket leder ihop med den som var öppen förra veckan. Så nu är de i princip 1,5 backe öppen bara, dock väldigt lång nu men de har dubblat priset på liftkortet och vi känner därför inte att det är värt det. Tyvärr.
 
Men vi ville ändå ha det lite mysigt, våran övernattning skulle ju vara för att fira vår 1års förlovningsdag och vi valde att göra det ändå nu, även om det inte blir med snowboarding inblandat. 
 
Vi åker till Calgary istället. 
Jag har bokat ett hotell och vi kommer få det kanonmysigt:)
 
 
Vi har haft en lång diskussion, paus, diskussion osv innan vi bestämde oss för att åka någonstans i veckan nu, om vi ville lägga pengar på annat än snowboardingen eller inte. Men det kom vi fram till att vi vill. Snowboarding kommer vi få tillräckligt med ändå. Och lite av anledningen till att vi ville åka en del innan Panorama-säsongen var för att Younes ville känna sig mer säker och stabil innan vi började i Panorama. Men när han åkte sist så gick det kanonbra ju, så jag tror att den "nervositeten" har släppt lite hos honom. 
 
Även om jag och Younes har väldigt lika syn på pengar så uppstår det mycket diskussioner om det, just för att vi inte har mycket att röra oss med nu. Vi är absolut inte fattiga och behöver inte på något sätt vrida på varenda öre för att få mat. Det är absolut inte vad jag menar. Men vi vet att vi har mycket framför oss som kommer kräva mycket pengar, inte bara på denna sidan jorden, utan även när vi kommer hem. 
Som alla vet så är det inte lika kul att spara pengar till något som är ganska långt fram och känns utom räckhåll, så lite påminnelse, bollande och diskussion är viktigt.
 
 
 Vi lämnar en tanke åt varje krona vi spenderar nu och vi har diskuterat mycket om framtiden. Jag tycker att det är viktigt att veta att man har hyfsat samma värderingar då pengar är så viktigt (tyvärr) och kräver eftertanke. 
Pengar är inte allt, absolut inte, men jag tror att vem man är avgör sin inställning till pengar, vilket alltså betyder att hade vi haft helt andra inställningar till pengar så hade vi även varit två helt andra personer och alltså förmodligen inte varit rätt för varandra. Hängde ni med?
 
Vårt förflutna har sett helt annorlunda ut än nu och hur man värdesätter pengar utvecklas hela tiden och ju mer man upplever ju mer lär man sig, men nu lär vi oss ihop och utvecklas åt samma håll. 
 
Jag tycker att spendera pengar på saker och kläder som man egentligen inte behöver alls, är ganska onödigt, medan jag gärna lägger lite extra på upplevelser. 
 
Jag tror på att allt man upplever med någon stärker den relationen och det bandet. Upplevelsen behöver självklart inte kosta pengar utan kan vara något så enkelt som en promenad. Till exempel vad vi gjorde på vår 1års dag, hikade upp i skogen på "Hodoosarna". :) 
Men det jag menar är att om vi känner för att hitta på något så är det lättare för mig att lägga pengar på det än att hitta motivation att köpa saker/kläder som inte är livsnödvändigt.
 
Nu till expemepel valde jag att boka ett hotell/motel i utkanten av stan för att halvera priset. För det viktigaste för oss var inte att det låg mitt i stan utan att komma iväg och ha det kul och mysigt. :)
 
Jag har den senaste tiden, kanske senaste 1-2 åren, insett mer och mer hur mycket jag är beroende av alla fina människor runt omkring mig. Jag har försått hur otroligt viktigt ett leende är och vilken enorm skillnad det gör för mig. I samma takt som jag insett detta har jag även värdesatt tiden med vänner och familj mer och mer och på så sätt även ändrat mina värderinger gällande spenderandet av pengar. 
 
 
 
 
/Alla har olika prioriteringar i livet men bara man gräver lite djupare och hittar vad man egentligen vädesätter och vill så tror jag att man finner lycka, oavsett vilken budget man har.
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0