Bland höga berg och här människor

Onsdag 2013-06-26, Kl 18.57
 
(jag har börjat skriva datum och tid överst i inläggen för av någon anledningen är bloggen inställd på svensk tid så när jag lägger upp ett inlägg så blir det eran tid på det och inte min..  Vi är dessutom bara 8h efter er nu eftersom vi har flyttat en timma närmare - trots att det är samma provins som vancouver)
 

Vi vaknar av att solen tränger igenom persiennerna, utanför ser vi höga berg som möter molnen och solen. Promenerar till jobbet längs forsen i den friska luften och möter massor med jordekorrorar och renar på vägen. Det är underbart fint här! Jag trivs kanonbra verkligen!
 
 

Nu har de flesta vägarna öppnats verkar det som, de flesta av personalen som har suttit fast i bland annat Calgary har börjat trilla in nu de senaste två dagarna så det verkar ha släppt. :) 
-Det är lite delade spekuleringar angående om översvämmningarna kommer göra att det blir mer eller mindre gäster här i sommar.. Många andra anläggningar/resorter runt omkring i alberta och british columbia har fått stänga stora delar av sin verksamhet för resten av sommaren - så fler kaske kommer hit. Å andra sidan så har detta påverkat mååånga ekonomiskt så folk kanske inte har råd att komma hit.... Vi får se!
 
 
Vårt internet har i alla fall inte fungerat på massa dagar, när jag skrev inlägget sist så fungerade det lite grann bara - vissa stunder.. sen dess har inte inte fungerat alls. Detta verkar ha berott på vädret men nu har de fixat det och ominstallerat allt internet mm i vår byggnad. :)  (Wifi har funnits på några ställen i byn ibland..)
Därför har jag inte kunnat uppdatera er om något!
 
 
Helgen var go, det blev lite party som jag skrev sist.. blev lite i lördags också.. i söndags åkte vi ner till Invermere - jag behövde köpa svarta skor till jobbet. Jag hittade ett par, typ varianten av ett par gympaskor, väldigt fula, varma nu i sommar och lite klumpiga.. men förhoppningsvis kan jag ha dem även i vinter så det får duga! De var de enda helsvarta jag hittade som inte var dyyyyra..
Festa är ju lugnt så länge ölen växer på träd!
 
 
Flaskorna är överraskande stora här!
 
 
I måndags jobbade jag mitt första pass, kl 9-13, det kändes kanonbra! Igår (tisdags) jobbade jag också och nu har vi fått komma igång med allt. Stå i kassan, göra smothie, glass, städa bord, baka muffins och cookies, servera mat.. Kaffet fick vi en liten utbildning på igår efter stängning så det har jag inte hunnit prova på ordentligt än, men det kändes som det satt kvar en del i huvudet från England. Det ska bli jättekul att göra kaffe igen! Jag dricker det inte, men att göra det är kul:D Får se om kundrna uppskattar mitt kaffe lika mycket som jag. 
 
 
Idag var vi på ett till "uppstartsmöte" för alla nya i hela Panorma - ca 50 st personer. Presidenten för panorma - vilket borde vara typ VD på svenska väl?? Han pratade en del, gav lite inspiration på hur vi ska bygga upp vår självkänsla, ta vara på tiden å allt vi har möjlighet till, se till att vi får ut så mycket vi bara kan av detta och låta det bli en grym erfarenhet att vara här på Panorma! och det tror jag verkligen att det kommer bli. Alla vi mött, ALLA, är verkligen kanontrevliga, hjälpsamma och det finns massa olika områden att utmana sig själv på! jag ser verkligen fram emot allt vi kommer få uppleva här! 
Vi fick även en liten lektion ang vilda djur som finns här, "be bear aware", det var en kvinna som berättade hur man ser skilland på olika björnar, då de oftast uppträder olika om man möter dem, beroende på vilken typ av björn det är.  Det är dock väldigt väldigt få som någonsin behöver möta en ilsken björn - i hela BC så är det endast 3 st som har dött av björnattacker på 13 år så det är mycket större chans att bli träffad av blixten!
Vi fick ialla fall veta vad man ska göra om/när man möter en vilt djur, ex björn och ren. Det finns maaassa renar här uppe, de är överallt verkligen, vandrar runt husen och runt i byn. Ser minst 5 st varje dag. 
 
 
jordekorrarna finns det tusentals av, de springer runt överallt här utanför på gräsmattan - söta är de med! Men förmodligen bit-glada, så jag tänker hålla mig borta! Tur att zoomen funkar på kameran i alla fall.
 
Efter det skulle Younes upp till sin restaurang, Vildfire, möta vår chef och få lite städuppgifter mm, så jag hängde på - chansen till extrajobb är alltid bra! Och ja, jag fick också jobba, så det blev drygt 6h extrajobb idag, toppen! :) Fick dessutom gratis lunch (+betald lunchrast) för att ha provsmakning på allt i vårt café - vi måste ju veta vad vi säljer. Och det vi säljer är riktigt gott!:D Younes fick också vara med på matprovningen, vilket vi båda tyckte var lite konstigt, för han kommer inte ha något med vårt café att göra, men äh, det är bara att tacka och ta emot:D
 
Det har varit massa papper, manualet och säkerhetsskrifter som vi har behövt läsa igenom, dessutom måste alla i British columbia, som ska sälja alkohol, genomgå en liten kurs på internet - som kostar 230kr - för att få lov att servera alkohol överhuvudtaget.. så det är vad vi håller på med nu. Jättemycket text om lagar, regler, ta hand om gäster, hur mycket man ska servera, vilket ansvar man har.  Det är intressant och väldigt nyttigt att veta..men jag är trött på information nu.
 
Nu ska jag ut till lägerelden å tjöta med folk! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0