Update från Panorma!

Torsdag 2013-06-20, Kl 22.00
 

Nu är vi i Panorama, installerade och klara i vårt rum! Resan hit var superduperbra och vi har sett massa fantastiska platser och underliga människor - jag håller på att göra en video/bildspel med allt från roadtripen upp hit eftersom det annars blir väldigt mycket bilder och text att lägga upp här i ett inlägg.
Vi har inte haft tillgång till internet så mycket, när vi väl har varit på de platser vi sovit på så har vi inte hunnit så mycket mer än just sova, så blogga har jag inte hunnit med. Det har varit körande, upptäckande och matletande hela tiden :)
 
Vi har haft det riktigt skoj! radion gick sönder första dagen också, vi såg till att en säkring gick... så vi har fått stå för sångerna själva och mina bil-lekar är Younes rätt trött på nu ;) Vi har rabblat bilmärken, ölsorter, namn, trädsorter (den listan var inte lång!), gissat "vem tänker jag på" osv. 
Jag har även letat björnar - som det finns massor av här i skogarna - jag fick se en liten söt björnunge som jag skrivit tidigare och även en stoor björn några dagar efter! Det känns så fräckt att se, men bara så länge man är på vägen i en bil och de är på andra sidan staketet, jag vill INTE möta en face-to-face!
Massa renar är det däremot överallt här uppe i panorma, de springer runt bland husen här, det har jag stött på många av - väldigt fina! :) 
 
 
 
I förrgår kom vi fram hit till Panorama där vi ska bo och jobba. Ligger ovanför den lilla lilla men söta staden Invermere, ca 20 min upp i bergen. I onsdags när vi kom hit var det kanonfint väder och jättevarmt, men nu har regnat nu konstant i ett och ett halv dygn och stooora delar runt omkring är rabbade.. En del av personalen som skulle kommit hit sitter fast i bland annat Banff pga att vägarna är avstängda på vissa ställen. Det som har påverkat oss är att upplärningen blir lite uppskjuten för Younes pga att de flesta av hans arbetskamrater inte kunnat ta sig hit än. Dessutom kommer de troligtvis nu ikväll eller imorgon att stänga av strömmen i några timmar pga att de måste fixa till något som vattnet har orsakat - det är pga hur mycket det har stigit i forsen och sjön utanför. Vattnet som är i forsen precis bakom oss var jättefint blå/grönt när vi kom, nu är det äckelbrunt :p 
Men mer än så är vi inte påverkade! ..Panorama har dock fått avboka med en del gäster som skulle komma hit i helgen, pga att det inte går att ta sig hit för dem - vilket inte är bra om det forstätter så - vi vill verkligen börja jobba snarast!  
 
Det är jättefint här! :)
 
Det känns stressande att betala pengar men att inte få in några... 
Men vi pratade med arbetsledaren idag och har fått lite information om jobben - vi kommer jobba ca 6-8h/dag. jag kommer jobba i ett café, säljer lite lunch-grejer typ och sånt - öppet morgon till eftermiddag. Younes kommer jobba i en restaurang, som sitter ihop med mitt café, delar lokaler - det är öppet eftermiddag till kväll.. så vi kommer ha helt olika arbetstider.. men det löser sig! Det hade vi ju nu innan vi flyttade hit också. Men det blir säkert bra, det kommer finnas mycket tid över, förhoppninsvis får vi lite lediga dagar tillsammans och så :)
Jag ska gå på introduktion imorgon kl 2. Younes blir nästa vecka någon gång - det är inte helt säket än.


Allt känns jättebra här!  Vi bor i personalhus, vilket är 2 st 4våningshus bredvid varandra. Vi bor på "loftet" - allta längst upp alltså - här är det bara 4 st rum med två sängar i varje. På de andra våningarna är de väldigt många fler! Vi har 4 st toaletter, 2 duschar, ett stort kök, matbort + en liten tv-hörna. Det är lite lyx att bo här uppe.:P  
Alla är jättetrevliga! När vi kom i onsdags blev vi väldigt välkomnade av de få personerna som var här, de var väldigt trevliga, hjälpsamma och inbjudande. Vi hade en lägereld utanför huset å satt å tjötade den kvällen. Då var det bara personer från australien och kanada där.
 
 
 
Fram tills i eftermiddags så har vi bott själva här uppe på loftet, men nu har två st tjecker flytt in i rummet bredvid - samma som i england, där bodde vi också med två tjecker:P Dessa två är 28år och är forskare och arkitekt - de kände att de började bli för gamla och ville hitta på något innan det var för sent... Jag kan säga att de har fyllt skåpen och kylen med rätt mycket goare grejer än vi! Haha .

 
 
 


Kommentarer
Helene

Äntligen! 😉

2013-06-21 @ 23:44:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0