Whitefish, Montana, USA

Söndag 2013-08-04, kl 20.08
 
Jag kommer inte kunna lägga upp så många bilder i detta inlägget för vi tog alla bilder och filmer med Younes mobil, hans kamera är mycket bättre.. men jag ska lägga upp ett inlägg i dagarna med fler bilder:)
 
Jag och Younes var som sagt lediga tis-ons denna veckan och vi hade pratat om att åka ner till Whitefish då, men vi kunde inte riktigt bestämma vad vi kände för så vi satte oss i bilen på tisdag förmiddag, tog med oss pass, ett ombyte, badkläder och åkte bara..
Vi stannade till en stund vid en sjö, samma som vi stannade vid sist vi åkte ner till Cranbrook.
 
Vi hamnade till slut vid gränsen i alla fall! 
Det var göööör mkt kameror! ..vi rullade fram till gubben som stod där och han var kanontrevlig! Han frågade vart vi bor, vad vi jobbar med, varför vi skulle in i USA, hur länge vi tänkte stanna, vart vi skulle bo där osv. vi hade inte bokat något hotel så han gav lite tips på vad som fanns i Whitefish, han sa "det finns några bra hostel och hotel som ligger nära barerna så ni kan krypa hem sen efter en hård utekväll!" Sen tog han med våra pass in i byggnaden så fick vi gå in dit, fylla i ett papper på att vi inte är kriminella eller har några sådana planer i USA osv - som man måste för att komma in där! sen tog de även alla våra fingeravtryck och skannade ögonen. Den mannen där inne var också kanontrevlig och hjälpsam. Vi var lite oroliga för detta innan, eftersom att veckan innan hade några andra från Panorama åkt ner och de blev inte bemötta särskillt trevligt och var knappt välkomna, det tog en himla tid för dem och det pratas ju alltid om hur krånliga USA är. Men det gick ju finfint! :)
 
Ner till gränsen från oss är det ca 3 timmars körtid och sen ytterligare drygt en timme ner till Whitefish, så det är inte så långt! 
 
 
Whitefish är också en skidort och vi får liftkort till dit genom jobbet här i panorma, så dit kommer vi absolut åka dit i vinter!  Byn ser ut som en liten cowboy-by, husen på huvudgatan ser ut som kulisserna i High Chaparral. det var verkligen en trevlig stad och jag kan tänka mig att den är mycket bättre på vintern, det kändes som att det hade passat bra med snö där! 
 
detta var tyvärr enda bilden jag hade på gatan på min telefon.. får lägga upp någon från younes sen.
 
 
 
I alla fall, efter att ha passerat gränsen så ändrades hastighetsskyltarna från kilometer till miles - ooops! Hur omvandlar man det till km?!  ..men vi insåg ganska snabbt att bilen hade både visare för miles och kilometer på hastighetsmätaren, så det löste sig finfint ;)
 
Vi var framme i whitefish runt 17.30 någon gång - eftersom vi stannat en del på vägen. Vi hittade ett hostel som Younes hade kollat på tidigare, ett hostel som var supermysigt och bara en månad gammalt! Ett litet mysigt hus ca 3min gångväg från "huvudgatan" (det är en liiiten stad/by!)
 
Vi checkade in och gjorde oss i ordning - var sugna på lite finmiddag men på vägen ut fick vi reda på att det var en marknad i stan så vi gick dit bort först. åååh så mycket god mat det fanns där! Vi köpte bara en majskolv och en crepe - skulle inte bli för mätta inför middagen, vilket jag dock blev ändå eftersom jag fick klämma i mig nästan hela crepen själv, (för mkt mjölkprodukter för en laktosintolerant younes.)
Det var ca 15 min väntetid på crepen, och dessa killarna gillade inte det, de såg så ledsna ut och studsade upp när de ropade deras namn! haha
 
 
Sen tog vi en promenad och hittade en superspännande affär, jag älskar när det är massa pill! Denna affären var full av massa roliga saker, massa skämt-grejer, konstiga vykort, spel, utklädnader, masker, magneter, pins, broscher, skyltar och andra kul saker! 
 
Sen blev det en mysigt middag på en pub, älskar att gå ut och äta och bara ha det trevligt! Vi är bra på det!<3
Maten var billig och ölen visste jag skulle vara billig, men inte så billig! Younes köpte öl för endast $2,5 , vilket är ca 16 kr. På en pub! För en pint! (Här i panorama får vi personalrabatt på en öl, då kostar den $4 och det är billigt)
Vi satt kvar där ett tag och vandrade sedan tillbaka till hostellet. Vandrade, inte krypandes! Sov superskönt, det märktes att allt var nytt och inte slitet. Hostelet får absolut 5 av 5 toasters och vi kommer garanterat bo där nästa gång vi åker tillbaka om det finns möjlighet!
 
 
 
Dagen efter tog vi en promenad, kollade i lite affärer, köpte frukost på en supermarket och satte oss i parken och åt frukost. Sen åkte vi upp till berget - skidanläggningen och kollade in det, en väldigt trevlig resort! :)
 
 
Vi köpte även glass på ett gör-det-själv-ställe. Bakom spakarna gömde sig olika spännande smaker
 
 
och sen var det dags för topping! Fanns nötter, strössel, oreokex-smulor, flingor, M&M, kokos och massa mer. 
Sen väger man hela burken och betalar för vikten! supergott var det, och ja, jag blev som ett barn, haha!
 
 
Runt lunchtid började vi resan hem igen, stannade till vid en jättefin sjö och jag badade lite. Vattnet var blågrönt och helt klart! jag hoppas vi fick någon bra bild på det i Younes telefon:)
 
Nästa stopp blev inte förrän i Cranbrook, drygt en timma från USA-gränsen, där vi käkade lunch. Väl hemma åkte vi direkt till en liten sjö utanför invermere, mötte upp lite folk där, vi hade planerat att campa egentligen men jag skulle öppna cafét dagen efter så det skulle bli för tidigt att åka hem på morgonen så vi åkte hem senare på kvällen.
Direkt när vi kom dit och gick ut bilen så blev vi dock invaderade av mygg och younes var inte glad på mig! Min överkropp klarade sig bra pga tjocktröjan, men hade bara strumpbyxor på benen, så dagen efter hittade jag 50 st myggbett på bara benen! Det kliade! som f*n! Jag har gått och kliat hela veckan nu. Usch och fy.. men det är såå skönt att klia. Det såg ut som jag hade vattenkoppor! 
 
jag är inte så duktig på det där att hålla mig till ämnet... Vad som hände när vi kom till campinglägret var i alla fall grillning och såhär såg det ut när Ryan grillade! haha
Han byggde en ställning, tog en tjock pinne och tryckte rakt igenom köttbitarna och hängde dem över grillen!
 
 
 
 
 
Vi är supernöjda med den lilla tripen ner till USA, det är skönt att vi har en bil så vi kan se annat än Panorama när vi väl är lediga! :D
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Helene

Du får väl be Younes uppdatera sin blogg..... 😉

2013-08-05 @ 10:52:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0